Η έρευνα εξετάζει εάν υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός και σε πιο βαθμό επηρεάζει τους Ευρωπαίους κατασκευαστές

Νίκος Μιχαλόπουλος

«Θα χρειαστεί ακόμη χρόνος». Με αυτόν τον τρόπο απαντά η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen στην έρευνα αντιντάμπινγκ για τα κινεζικά αυτοκίνητα, ενόψει της συνόδου κορυφής στο Πεκίνο στις 7 και 8 Δεκεμβρίου. Στόχος της διαδικασίας, που υποστηρίζεται σθεναρά από τη Γαλλία του Εμανουέλ Μακρόν, είναι να διαπιστωθεί αν οι εισαγωγές στη Γηραιά Ήπειρο προϊόντων καταγωγής Λαϊκής Δημοκρατίας (συγκεκριμένα, Bevs) επωφελούνται από επιδοτήσεις που χορηγεί η τοπική κυβέρνηση, σε βαθμό που να συνιστούν αθέμιτο ανταγωνισμό. Η αναφορά γίνεται σε επιδοτήσεις διαφόρων ειδών: άμεση μεταβίβαση οικονομικών πόρων, παραίτηση της κυβέρνησης από τα έσοδα που οφείλονται διαφορετικά, αλλά και παροχή δημόσιων αγαθών ή υπηρεσιών σε τιμή χαμηλότερη από το αντίστοιχο ποσό, καθώς και δάνεια, εξαγωγικές πιστώσεις και πιστωτικές γραμμές που χορηγούνται από δημόσιες τράπεζες, καθώς και ομόλογα που συνάπτονται με προνομιακούς όρους, επιδοτούμενες ασφαλίσεις, απαλλαγές και απαλλαγές από φόρους, μερίσματα και ΦΠΑ, καθώς και προμήθειες πρώτων υλών και εξαρτημάτων κάτω του κόστους.

Οικονομική ζημία

Έτσι, οι ευρωπαϊκές έρευνες βρίσκονται σε εξέλιξη και το χρονοδιάγραμμα δεν είναι σύντομο. Οι Βρυξέλλες, χωρίς να αποτελεί έκπληξη, έχουν ήδη ανακοινώσει ότι η έρευνα θα διαρκέσει "τουλάχιστον 13 μήνες". Αρκετά για να αναρωτηθούμε αν θα είναι πραγματικά χρήσιμη. Σε κάθε περίπτωση, οι ερευνητές θα πρέπει να διαπιστώσουν αν οι αλυσίδες αξίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα επωφελούνται από παράνομες επιδοτήσεις, προκαλώντας οικονομική ζημία στους κατασκευαστές της ΕΕ. Εάν πράγματι διαπιστωθεί αθέμιτος ανταγωνισμός, η λύση θα μπορούσε να είναι η θέσπιση δασμών κατά των αυτοκινήτων που προέρχονται από τη χώρα του δράκου.