Η ζήτηση EV επιβραδύνεται λόγω των υψηλών επιτοκίων, της συρρίκνωσης των παραγγελιών και της υποτονικής οικονομικής ανάπτυξης, ωστόσο οι επενδύσεις στον τομέα ενισχύονται

Νίκος Μιχαλόπουλος

Οι ευρωπαϊκές επενδύσεις σε ηλεκτρικά οχήματα θα παραμείνουν σε μεγάλο βαθμό ανεπηρέαστες από την αποδυνάμωση της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, σύμφωνα με τον ερευνητικό βραχίονα του οίκου αξιολόγησης Fitch.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι αναλυτές, όπως η Fitch και η UBS, έχουν προβλέψει βραχυπρόθεσμα για την Ευρώπη ασθενέστερη ανάπτυξη των EV.

Η επιβράδυνση οφείλεται στα υψηλά επιτόκια, στη συρρίκνωση των παραγγελιών νέων αυτοκινήτων λόγω της ομαλοποίησης της εφοδιαστικής αλυσίδας και στην υποτονική οικονομική ανάπτυξη, δήλωσε η Άννα-Μαρί Μπάισντεν, επικεφαλής του τμήματος αυτοκινήτων του ερευνητικού βραχίονα BMI της Fitch.

Ο όμιλος Volkswagen είδε την τράπεζα παραγγελιών EV στην Ευρώπη να μειώνεται στο μισό και να φτάνει τις 150.000, δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής Arno Antlitz στην τηλεδιάσκεψη για τα κέρδη του τρίτου τριμήνου του ομίλου στις 23 Οκτωβρίου. Ο αριθμός ήταν "κάτω από τους φιλόδοξους στόχους μας", ανέφερε.

Η αύξηση των EV στην Ευρώπη θα επιβραδυνθεί στο 15% το 2024 σε σχέση με τους αριθμούς του 2023, αναφέρει η UBS σε πρόσφατο σημείωμά της προς τους επενδυτές. Αυτό είναι χαμηλότερο από την αύξηση κατά 25 τοις εκατό σε σχέση με τα στοιχεία που αναμένει η UBS φέτος.

"Τα BEVs έχουν καταστεί εξαιρετικά δύσκολα εμπορεύσιμα στις δυτικές αγορές", τόνισε στο σημείωμα ο αναλυτής της UBS Patrick Hummel.

Η επιβράδυνση των EV στις ΗΠΑ έχει κάνει τη General Motors να κάνει πίσω στο σχέδιο ανάπτυξης των EV, ενώ η Ford έχει αναβάλει τις δαπάνες EV ύψους 12 δισ. δολαρίων.

"Αισιόδοξοι" για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Ωστόσο, η Fitch δεν αναμένει ότι οι ευρωπαϊκές επενδύσεις θα ακολουθήσουν την ίδια πορεία.

"Υπάρχουν ακόμη πολλές επενδύσεις που διοχετεύονται προς τα EVs στην Ευρώπη και παραμένει ο τελικός στόχος για τους κατασκευαστές, ακόμη και αν δούμε τη ζήτηση να επιβραδύνεται", δήλωσε ο Baisden.

Όπως είπε, η προσπάθεια της Renault να βάλει στο χρηματιστήριο το τμήμα της Ampere EV δείχνει ότι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να είναι αισιόδοξες για τα ηλεκτρικά οχήματα.

Οι επενδύσεις σε εργοστάσια μπαταριών και άλλες επενδύσεις EV στην Ευρώπη παρέμειναν σε μεγάλο βαθμό σε καλό δρόμο, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες προβλέπουν μακροπρόθεσμη ανάπτυξη στον τομέα, η οποία οφείλεται εν μέρει στη νομοθεσία.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ουσιαστικά απαγορεύσει τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035, απαιτώντας όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται μετά από αυτή την ημερομηνία να είναι μηδενικών εκπομπών, με ένα παραθυράκι που επιτρέπει εκείνα που κινούνται με ηλεκτρονικά καύσιμα ουδέτερα ως προς το CO2.

Επίσης, οι επενδύσεις σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη προωθούνται από τα κίνητρα που προσφέρονται στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, τα οποία επιβραβεύουν τον εντοπισμό της προμήθειας μπαταριών, δήλωσε ο Baisden.

Τον Οκτώβριο η ΕΕ ενέκρινε την επιχορήγηση της Γαλλίας ύψους 659 εκατομμυρίων ευρώ (716 εκατομμύρια δολάρια) για τη στήριξη της εταιρείας κατασκευής μπαταριών Verkor, η οποία υποστηρίζεται από τη Renault, στην έρευνα και την ανάπτυξη νέων διαδικασιών παραγωγής μπαταριών ιόντων λιθίου για EV. Η Verkor κατασκευάζει ένα νέο εργοστάσιο μπαταριών στη Δουνκέρκη, στη βόρεια Γαλλία.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσβλέπουν στην ΕΕ για την ενίσχυση της Πράσινης Συμφωνίας, ώστε να ανταγωνιστεί καλύτερα το πακέτο κινήτρων της κυβέρνησης των ΗΠΑ IRA με πράσινο προσανατολισμό, το οποίο έχει προσελκύσει μετρητά για επενδύσεις σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Ευρώπη τους τελευταίους μήνες.

Η Fitch είναι θετική στο ότι οι ευρωπαϊκές επενδύσεις σε EV θα παραμείνουν σε καλό δρόμο, παρά την ανακοίνωση της Ford και του Τούρκου εταίρου της Otosan ότι θα απορρίψουν ένα προγραμματισμένο εργοστάσιο μπαταριών, λέγοντας ότι "η χρονική στιγμή δεν είναι κατάλληλη για μια επένδυση σε κυψέλες ".

Η Ford κατασκευάζει βαν για την Ευρώπη στην Τουρκία. Ωστόσο, η χώρα βρίσκεται εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν θα ήταν επιλέξιμη για κίνητρα Green Deal.